Hiustensiirto Suomessa vai ulkomailla?

Viime vuosina etenkin Turkki on saanut jalansijaa esteettisen kirurgian terveysturisimin kohteena halvemman hintatasonsa takia. Pohjoismaista matkataankin Turkkiin erityisesti hiustensiirtojen ja nenäleikkausten perässä.

Terveysturismi ei kuitenkaan ole ongelmatonta. Kaikki Suomessa plastiikkakirurgian alalla työskentelevät ovatkin varmasti kohdanneet erilaisia ongelmia ulkomailla hoidetuilla potilailla. Suomalainen potilasvakuutus ei korvaa ulkomailla tehtyjen toimenpiteiden haittoja, ja ulkomaiselle klinikalle valituksen tekeminen voi osoittautua mahdottomaksi.

Suomalaisessa ja ulkomaisessa tekniikassa on kulttuurieroja

Hiustensiirto on tekninen suoritus, joka vaatii vankkaa kokemusta ja laadukasta osaamista, jotta tulokset olisivat optimaaliset. Kaikki alkaa potilaan kanssa yhdessä tehdystä konsultaatiosta, jossa suunnitellaan siirrettävät alueet sekä yritetään pohtia myös tulevaisuutta, kun hiusten harveneminen kuitenkin vääjäämättä etenee.

Usein maailmalla näkee tehdyn niin sanotun “kaikki kerralla” -siirron jolloin takaraivolta on otettu FUE-tekniikalla* kaikki mahdollinen siirrettävä hius, joka on sitten istutettu koko harventuvalle alueelle päälaella. Tästä saattaa seurata se, että vielä elinvoimaiset mutta jo harventuneet karvatupet kuolevat alueelta, ja lopulta jäljelle jäävä tuuheus siirtoalueella ei ole merkittävästi parempi kuin ennen siirtoa. Samalla menetetään myös uuden siirron mahdollisuus tulevaisuudessa, jos koko ”hiusvaraosa” tuhlataan kerralla.

Selvä kulttuuriero on nähtävissä myös hiusrajan muotoilussa. Usein välimeren maissa pidetään miehilläkin suorasta hiusrajasta, joka saattaa pohjoismaiseen silmään näyttää hieman epäluonnolliselta.

*FUE eli Follicular Unit Extraction viittaa menetelmään, jossa karvatupet otetaan pienistä avauksista yleensä koko takaraivon alueelta, jolloin alueelle jää runsaasti pieniä arpia jäljellä olevien hiusten sekaan piiloon.

Ulkomaille hoitoon hakeutuessa kannattaa punnita huolellisesti hyötyjä ja riskejä

Ehkä yleisenä neuvona voisi todeta, että mitään leikkausta tai toimenpidettä ei kannata valita ainoastaan hinnan perusteella, vaan selvittää myös laadulliset asiat. Ulkomailla voi toki saada erinomaista hoitoa siinä missä Suomessakin, kunhan toimenpiteen tekee taitava ja kokenut tekijä. Hoitoon hakeutuessa tulee aina punnita huolellisesti hyötyjä ja mahdollisia riskejä, ulkomaille hoitoon hakeutuessa kenties tuplasti tarkemmin. On olemassa lukemattomia tarinoita tapauksista, joissa ulkomaille on menty lähinnä hinnaltaan edullisemman hoidon perässä, mutta lopulta jouduttu maksamaan jälkihoidoista moninkertaisesti. Epäonnistuneen lopputuloksen jälkeen voi olla myös mahdollista, että keho ei koskaan palaa ennalleen.

Hoitoon hakeutumista harkitessa kannattaa muistaa, että Suomessa on pitkät perinteet niin hiustensiirrossa kuin muussakin esteettisessä kirurgiassa. Osaamisen takia ei siis tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan.

Atte Manninen

Plastiikkakirurgi

Korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri