Hiustensiirto – mitä siitä tulee tietää ja milloin hoitoon hakeutumista harkitaan?

Iän myötä hiukset harvenevat miltei kaikilla. Tuuhdeuden harventumisen lisäksi myös hiusraja usein vetäytyy taaksepäin. Erilaisia kaljuuntumisen muotoja on useampia, joillain harventuu ensin päälaki, niin sanottu pälvi, kun taas osalla vetäytyy lahdelmat eli otsa ja ohimoiden seutu.

Kuitenkin miltei aina takaraivon hiukset harvenevat hitaimmin. Siksi tätä aluetta käytetäänkin yleensä hiustensiirrossa ”varaosana”. Hiustensiirtoon hakeutumisen syynä on yleensä sekä tuuheuden harventuminen että muutokset hiusrajassa, ja molemmat ongelmat voidaankin hoitaa samalla siirrolla. Joskus syynä hiustensiirtoon hakeutumiselle on myös arpi hiusrajassa tai sen läheisyydessä, jota halutaan peittää.

Joskus on järkevää ensin tehdä avoin otsankohotus kulmakarvojen nostamiseksi ja hiusrajan tuomiseksi alaspäin, ja haavan parannuttua tehdä vielä hiustensiirto arven eteen sen piilottamiseksi hiusten sekaan. Otsankohotuksista löydät lisää tietoa aiemmasta blogikirjoituksestani.

FUT vs. FUE – kahden eri tekniikan erot

Hiustensiirto toteutetaan yleensä ottamalla takaraivolta elinvoimaisia hiuksia karvatuppineen ja istuttamalla nuo siirteet harventuneille alueille käsin.

FUT eli Follicular Unit Transplantation on Suomessa käytetyin menetelmä. Siinä siirre otetaan palana niskasta sopivasta kohtaa, jonka jälkeen siitä erotellaan karvatupet mikroskoopin alla, jotka sitten siirretään tarkasti suunniteltuihin kohtiin. Alkuperäiseen ottokohtaan jää vaalea huomaamaton arpi, joka paranee hiusten sekaan.

FUT-menetelmällä siirretyt hiukset ovat usein niin vahvoja että vaikka kaljuuntuminen etenisikin, ei arpi siltikään tule näkyviin. FUT-hiustensiirrosta on Suomessa jo vuosien kokemus, ja Sairaala KL:ssä niitä on tehty yli kymmenen vuotta.

FUE eli Follicular Unit Extraction puolestaan viittaa terminä menetelmään, jossa karvatupet otetaan pienistä avauksista yleensä koko takaraivon alueelta, jolloin alueelle jää runsaasti pieniä arpia jäljellä olevien hiusten sekaan piiloon.

Menetelmien suurin ero liittyy pitkäaikaistuloksiin. Yleensä molempien menetelmien arvet ovat huomaamattomat ja tulevat esiin vasta, jos kaljuuntuminen etenee niin pitkälle, että hiukset häviävät myös takaraivolta. FUE-arvet näkyvät tällöin iholla, mutta FUT-arpi pysyy niskassa pidempään piilossa.

FUT-siirron jälkeen on myös helppoa tehdä uusi siirto: joko ottamalla uusi pala vanhan arven kohdalta, jos tuuheaa hiusta ja löyhää ihoa on tarpeeksi tai vaihtoehtoisesti tehdä FUE-siirto, jos iho takaraivon iho on jo tiukkaa.

FUE-siirron jälkeen usein koko takaraivon “varaosa” on kuitenkin käytetty, jolloin uusi siirto jättäisi alueen liian harvaksi tai arvet näkyviksi. Suomessa suositaankin useammin FUT-siirtoa FUE-siirron sijaan.

Kuva FUT-arvesta.

Hiustensiirrosta toipuminen

Hiustensiirrosta toipumisen ajatellaan monesti olevan suurempaa, kivuliaampaa ja toipumisajaltaan pidempää, kuin mitä se todellisuudessa on.

Siirto tehdään paikallispuudutuksessa, ja puudutuksen jälkeen toimenpide on kivuton. Hiustensiirrossa kestää noin 3-5 tuntia riippuen siirron laajuudesta.

Ensimmäisen viikon ajan siirretyllä alueella on turvotusta. Työkykyiseksi toipuu yleensä jo 1-2 viikossa ja esiintymiskelpoiseksi kahdessa viikossa. Lopullisen tuloksen näkee 6-12 kuukauden kuluttua siirrosta, kun istutetut hiukset alkavat kasvaa.

Kuva ennen ja jälkeen hiustensiirron.

Lisätietoa hiustensiirrosta Sairaala KL:ssä saat numerosta 050 5110 449 (Tuuli Rekki, hiustensiirrot).

Atte Manninen

Plastiikkakirurgi